Ducati Club Finland
DUCATI MONSTER 600 DARK -98
 Casa di Ducati Monster

 Monster 600 D -98 tekniset tiedot

Monster stories

Monsterin tuning

Monster makeup

Monster photos

DUCATI Monster 600 DARK -98 viritys:

Elokuussa -99 laitettiin Monsteriin Factoryn suutinsarja, Termignonin avarammat änkärit ja vapaavirtausuodin.

7.8.2000 laite vietiin tehonmittaukseen ja pakoputki, ilmanputsari, sekä kaasarin viritykseen PV-Tuningiin Hollolaan. Tarkoituksena oli lisätä tehoja alkuperäisestä 51 hv. Ja myöskin saada kone hieman paremmin vastaamaan kaasukahvan kääntämiseen.

Vakio lukemat

Mittaukset suoritettiin 4-vaihteella.

Mittapenkki mittaa teholukemat eri nopeuksissa ja vasemmassa kuvassa on mittatulos vakiona, takarenkaalta. Taulukosta voi lukea, että lähelle huipputehoa päästään jo hieman yli sadan km/h vauhdissa.

 

 

Laitteeseen vaihdettiin Termignonin äänenvaimentimet, itg vapaavirtausilmanputsari ja Dynojetin kaasuttimen suutinsarja. Tosin suutin sarjasta käytettiin ainoastaan jouset(löysemmät kuin vakiot) ja neulat(kapeammat kuin vakiot).

Tulokset muutosten jälkeen

Tulokset muutosten jälkeen näkyvät vasemmalla olevasta taulukosta. Eli huipputeho kasvoi 30%.

 

 

Vaikka tehon kasvu näyttäisikin olevan aika huima ei se käytännössä ole sitä. Parannusta tapahtui lähinnä kiihdytettäessä pienillä kierroksilla, jolloin moottori lähti vetämään paremmin eli mutkista ulos tullessa saattoi käyttää isompaa vaihdetta kuin ennen. Muutoksia huippunopeudessa ei vielä ole kokeiltu. Muistettava on se, että tehoja ei vieläkään löydy kuin 50 hv takapyörältä.
Tarina jatkuu sillä vakiona mitatut 38 hv ei kuulosta hyvältä eli koneessa ei muut säädöt taida olla kohdallaan, joten hevosvoimien metsästys tulee vielä jatkumaan.
Ensin säädetään venttiilit, vaihdetaan tulpat. Ja sitten kokeillaan eri sytytys boxia, jos Maahantuoja sellaisen lainaa. Jos näillä toimenpiteillä ei saada vakiotehoja nousemaan reilusti yli 40 hv:n ja kevyellä virityksellä sinne 57 hv:aan niin sitten kokeillaan avarampia alkukäyriä ja yritetään sytytystä ja suuttimia muuttamalla saada aikaan ne kaivatut heposet.
Ylempi allaolevista kuvista on käyrät vakiona mitatusta koneesta. Ja alempi allaolevista kuvista on muutosten jälkeen. Taulukoita vertailtaessa on syytä huomioida se että tehojen osalta ylemmän taulukon yläreuna on 30 kw:ssa ja alemman taas 40kw:ssa.





Kuvassa uudet palikat


Vanhat osat


Monster testipenkissä


Penkin näyttötaulu, n.130 kmh ja reilu 40 kw


Kuvassa ylempänä originaali jousi ja alempana Dynojetin jousi.


Kuvassa on neulat joista ylempi on Dynojetin neula ja alempi Ducatin originaali neula


Kuvassa on lambda-anturi jota varten on hitsattu kiinnitysmutteri pakoputkeen.


Kuva kertoo pakokaasumittauksesta, mittari kuvassa oikeassa laidassa.


Kuvassa testaus menossa.


tutkitaan tuloksia.

Ducati Monster 600 Dark
Ducati Monster 600 Dark
Ducati Monster 600 Dark
Ducati Monster 600 Dark
webmaster: Tomppa ducati@kuskit.info